Sala i jej wyposażenie – Twoja pomoc i wizytówka

Na projektowanie i zagospodarowywanie przedszkolnych czy żłobkowych przestrzeni składa się nie tylko wydzielenie sal i ich funkcji, ale także zapełnienie ich. Pomieszczenia stopniowo wypełniają się meblami, zabawkami, akcesoriami. Pomyślmy jednak o tym, czym właściwie są – albo czym mogą być – meble!

MEBEL – nowa definicja zmienia sposób myślenia

Zachęcam do spojrzenia na nie, nie tylko jak na ruchome elementy, które możemy w dowolny sposób rozmieścić w przestrzeni. Pomyślmy o nich jak o czymś z przestrzenią nieodłącznie powiązanym, projektując sale, myśląc o ich funkcjach i sposobach z nich korzystania, myślmy od razu o tym, jak je wyposażymy.

Dedykowane meble – sposobem na zmianę przestrzeni w budynku adaptowanym

Szczególny wymiar ma to podejście w przypadku przedszkoli funkcjonujących w adaptowanych budynkach, których funkcję należy zmienić. Rozważając remont lub rozpoczęcie działalności w takim budynku meble robione na wymiar będą, najlepszym, jeśli nawet nie jedynym rozwiązaniem. Dzięki nim zmienisz funkcje, metraż lub rozmieszczenie pomieszczeń. Szafa może być zarazem przegrodą, tajemnym przejściem, przepierzeniem, może mieć funkcje mebla dostępnego z dwóch stron, a nawet w jej wnętrzu może znaleźć się dodatkowa przestrzeń zabawy.

Meblościanka, czyli mebel – zabawka

Ciekawym przykładem aranżacji adoptowanego pomieszczenia na oddział Klubu Kultury i zagospodarowanie go ciekawymi meblami na wymiar jest Klub Kultury Olsza w Krakowie. Meble wykonane z płyt pilśniowych, ciekawie kontrastują z białymi ścianami, z dodatkami w mocnych kolorach. Meble pozwoliły częściowo zamknąć sale przejściowe i nadać każdej z nich przytulny charakter.

Zdjęcie użytkownika Integracyjny Klub Kultury Olsza.
Klub Kultury Olsza w Krakowie, źródło: https://www.facebook.com/IKOlsza/
Zdjęcie użytkownika Integracyjny Klub Kultury Olsza.
Klub Kultury Olsza w Krakowie, źródło: https://www.facebook.com/IKOlsza/

Takie rozwiązania zmieniają wyobrażenie o tradycyjnej „meblościance”. Nowoczesne, modułowe, składane rozwiązania i udogodnienia typu ciekawe formy otwierania/zamykania/nietypowe zawiasy itp. – dają meble o wielu zastosowaniach i możliwościach ich złożenia ze sobą. Z meblowej ścianki elementy mogą się wysuwać, rozkładać, a następnie z powrotem składać w jednolitą powierzchnię ściany.

Meble locomoco, źródło: http://locomoco.pl/locomoco-play/inspiracje/#
Meble locomoco, źródło: http://locomoco.pl/locomoco-play/inspiracje/#

Domek w lesie – ciekawa realizacja umożliwiająca doświetlenie pomieszczeń

Inspiracją dla poszukujących nietypowych rozwiązań może stać się także Dom Kultury Inspiro w podkrakowskim Podłężu. Niewielki dom kultury mieszczący się w części przedszkolnego budynku znany jest z olbrzymiej biblioteczki ciągnącej się przez cały korytarz. Jej zaburzona skala sprawia, że dorosły człowiek staje się przy niej mały, a przez to może dosłownie – poczuć się jak dziecko, porzucić krępujące go stereotypy i wspaniale się bawić. Kolejnym zaskakującym rozwiązaniem z Inspiro są drewniane „domki” skrywających toalety oraz kuchnie. Dzięki im pochyłym dachom, możliwe stało się doświetlenie korytarza i sali gimnastycznej znajdującej się w środku budynku, w oddaleniu od okien.

Tutaj trudno już stwierdzić co jest meblem, a co elementem konstrukcji, ale pewnym jest fakt, że trzymając się kurczowo tradycyjnych rozwiązań, nie udałoby się zbudować tak nietypowego Domu Kultury, inspirującego, odpowiadającego potrzebom i dającego użytkownikom mnóstwo radości.

Dom Kultury Inspiro w Podłężu
Dom Kultury Inspiro w Podłężu

Ciekawe sale – nietypowa wizytówka

W czasach wszędobylskiej komunikacji wizualnej, zdjęć na facebooku i różnorakich portalach opinii, można mówić o nietypowych sposobach reklamy. Potraktuj jako jej ciekawą formę także wygląd przedszkola.
Urządzając ciekawie sale sprawisz, że dzieci będą czuły się w nich bezpiecznie, odnajdą w nich miejsca dla siebie, będą związane z przedszkolem. Tym samym – zyskasz zaufanie rodziców, a Ci chętnie będą dzielić się opiniami na temat bezpiecznej, przyjaznej estetycznej placówki.

Jak zadbać o bezpieczeństwo mebli wykonywanych indywidualnie?

Pamiętajcie, że zgodnie z §9 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 6, poz.69 z późn. zm.) jako publiczna bądź niepubliczna szkoła czy placówka oświaty możecie używać tylko wyposażenia z odpowiednimi atestami i certyfikatami.

Nie traktujmy tego jednak jak utrapienie, a raczej obowiązek, który zapewni nam wszystkim spokój i poczucie bezpieczeństwa.

Proste  kroki do oryginalnego i funkcjonalnego wyposażenia wnętrza przedszkola/żłobka:

● zastanów się czego potrzebujesz
pomocne może okazać się porozmawianie z osobą trzecią oraz współpraca z architektem (pamiętaj, że architekt, mimo – zdawałoby się – większego kosztu projektu, będzie pomocą w cięciu kosztów materiałów oraz oszczędzi Ci czasu i trudu, np.: xy studio, mające spore doświadczenie w realizacji wnętrz dla dzieci)

● znajdź lokalnego stolarza, otwartego na nowe, nietypowe rozwiązania i pomysły (promujemy lokalność, by wspomagać lokalny rynek i niwelować koszty transportu)

● opowiedz wykonawcy o wymogach bezpieczeństwa i konieczności atestowania wyposażenia – niech od początku ma świadomość, na co musi zwrócić szczególną uwagę

● określcie terminy realizacji projektu i jego poszczególnych etapów

● uzgodnijcie szczegóły nowych aranżacji, funkcji, estetyki projektu

● dokonajcie szczegółowych i dokładnych wymiarów

● wybierzcie materiały
plusem będzie ich ekologiczność, pochodzenie z recyklingu, biodegradowalność

● czas na realizację! nie bój się wymagać, mówić szczerze swojego zdania – to właśnie odpowiedni czas na to 🙂

● umów się na certyfikację wyposażenia 
poszukaj firmy wykonującej certyfikacje w Twojej okolicy oraz zapoznaj się z informacjami np.
tu

● zaproś dzieci i rodziców do nowowyposażonych sal i cieszcie się ich nową estetyką i bezpieczeństwem

● zrób zdjęcia nowego wyposażenia – pamiętaj, że jest to Twoja wizytówka!

autor: mgr sztuki i pedagog Joanna Żyłowska

____

 

Czy wiesz, że pierwsze meble pojawiły się już w okresie neolitu w Szkocji? Robione były głównie z kamienia. Później, w okresie starożytności meble były wykonywane głównie z drewna, ale również z żelaza, brązu, marmuru, kamienia i czasem ołowiu. Tymczasem dooplacenia.pl informuje rodziców o opłatach za żłobki i przedszkola oraz dyskretnie przypomina o przeterminowanych płatnościach.