Polubić hasztagi, czyli żłobek/przedszkole i media społecznościowe. Warto czy nie ? Jak prowadzić fanpage placówki?

Bez przesady można powiedzieć, że media społecznościowe wywróciły do góry nogami cyfrowy świat. Profile na portalach społecznościowych informują naszych znajomych (a często i całkiem obce osoby) o naszych zainteresowaniach i przekazują światu informacje o tym, jak spędzamy wolny czas. Statusy i emotikony to współczesny sposób na wyrażenie emocji a wiadomości przesyłane w internetowych aplikacjach coraz częściej zastępują rozmowy. Czy to wszystko nie poszło już za daleko? Jak  wykorzystać potencjał Internetu w prowadzeniu placówki edukacyjnej dla najmłodszych?

Chcesz założyć profil swojej placówki na Facebooku lub Instagramie, ale zupełnie nie wiesz, jak to zrobić? A może słyszałaś/eś o korzyściach, jakie dzięki temu można uzyskać, ale potrzebujesz więcej informacji? Zajrzyj do naszego poradnika!

Możliwości mediów społecznościowych : e – biznes w pigułce

Pomimo, że portale społecznościowe powstawały najczęściej właściwie przez przypadek to już dawno przestały stanowić dla korzystających z nich osób wyłącznie źródło rozrywki. Internetowa przestrzeń to świetne miejsce na reklamę. Za pomocą wirtualnej sieci można dotrzeć do wielu potencjalnych zainteresowanych naszymi usługami. Jak to zrobić?

  • profil żłobka / przedszkola w serwisie społecznościowym typu Facebook, Instagram – najskuteczniejsza forma promocji a jednocześnie strona informacyjna na temat bieżącej działalności placówki. Podaje informacje nie tylko o zakresie usług czy lokalizacji żłobka / przedszkola, ale także i stanowi źródło opinii – niezwykle cennych dla rodziców zastanawiających się nad wyborem placówki dla ich pociechy. Według statystyk Facebooka z 2016 r. aż 45 % klientów przeglądających profil firmy czyta opinie na temat usług. Warto to wykorzystać!
  • uczestnictwo w grupach tematycznych – szukasz pomysłu na rozwój swojej placówki? Sprawdź, czego oczekują rodzice! Na Facebooku powstają internetowe społeczności właściwie w każdej dziedzinie. Wystarczy wpisać w okienko wyszukiwarki interesujące Cię nazwy grup (np. opinie o żłobkach Warszawa i okolice), aby dowiedzieć się więcej na temat funkcjonowania placówek w tym regionie. Rodzice przekazują sobie informacje na temat godnych uwagi żłobków / przedszkoli i wymieniają największe atuty. Dla osoby prowadzącej taką placówkę to spora dawka inspiracji, informacji o konkurencji ( 😉 ) a nawet o swojej placówce. Śledząc dyskusje w grupach możesz nie tylko pozyskać nowych klientów, ale także obronić się przed niesprawiedliwym atakiem;


  • kontakt z rodzicami korzystających już z Twoich usług lub potencjalnie zainteresowanymi – tak zwane social media umożliwiają nie tylko wypromowanie swoich usług na tle podobnych firm w branży. Zaletą mediów społecznościowych jest niewątpliwie także możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z zainteresowanymi. Za pośrednictwem np. Messengera – specjalnie stworzonego przez Facebook komunikatora – można wysłać do rodzica wiadomość tekstową a nawet zdjęcie czy krótki film.
  • zainwestowanie w profesjonalną reklamę – przygotowane przez specjalistów kampanie reklamowe mogą pomóc Ci w dotarciu do szerszej grupy odbiorców i zdecydowane zwiększyć popularności swojej placówki. Chociaż trzeba się w tym przypadku liczyć z kosztami na reklamę, taka forma promocji na pewno przyda się zwłaszcza nowo powstałym przedszkolom i żłobkom.

Jak prowadzić profil placówki na portalu społecznościowym?

Założenie konta swojej placówki na portalu społecznościowym jest bardzo proste. Sama obsługa również jest intuicyjna. W czym więc problem?

  • Publikacja zdjęć podopiecznych wymaga zgody ich rodziców – wizerunek podlega pod ochronę danych osobowych. Co więcej, nieuprawnione rozpowszechnianie zdjęć i filmików z udziałem dzieci może stwarzać dla nich zagrożenie. Dopóki nie zastrzeżemy treści udostępnianych na naszym profilu dla konkretnej grupy odbiorów tak naprawdę nie mamy pewności, do kogo trafi dany post.

Jak sobie z tym poradzić? Podobnie, jak w przypadku publikacji zdjęć na stronie internetowej placówki warto zadbać o to, aby rodzice podpisali stosowną zgodę. Taka zgoda na publikację zdjęć i filmików z udziałem dziecka może być jednorazowa na cały rok przedszkolny. Trzeba jednak pamiętać o wspomnieniu w oświadczeniu o portalu, na którym mają być wykorzystane zdjęcia (np. Facebook z uwagi na specyficzne możliwości wykorzystywania zdjęć opublikowanych na tym portalu może budzić sprzeciw wielu rodziców).


A co, jeśli tylko kilku rodziców nie wyrazi zgody na publikację zdjęć na profilu żłobka / przedszkola? W takiej sytuacji najczęściej twarze dzieci, których rodzice nie wyrazili zgody na publikację jest zakrywana np. czarnym kółkiem. Na pewno lepszym rozwiązaniem jest selekcja zdjęć, ale w przypadku np. wycieczek nie zawsze jest to możliwe. Pamiętajmy, że publikacja bez zgody może naruszać dobro osób trzecich lub zapisy ustawy o prawach autorskich.

  • Zwróć uwagę na to, do kogo trafiają publikowane przez Ciebie treści – ustawienie profilu na Facebooku jako „publiczny” może być skuteczną formą reklamy, ale trzeba zadać sobie pytanie: czy warto? Dobrem nadrzędnym powinno być bezpieczeństwo dzieci. Dlatego też pamiętaj o ustawieniu prywatności wstawianych postów w ten sposób, aby trafiały do zaufanych osób. Praktycznym rozwiązaniem wprowadzanym w przypadku prowadzenia profili placówek edukacyjnych w mediach społecznościowych jest zapraszanie do polubienia konta tylko rodziców dzieci uczęszczających do żłobka / przedszkola.
  • Spamu nie lubimy – codzienne wstawianie szczegółowych relacji z życia placówki mija się z celem. Pamiętaj o tym, aby przedstawić wybrane wydarzenie w ciekawy sposób. Filmy i zdjęcia na pewno ubarwią relację, ale nie przesadzaj z ich ilością 🙂
  • Reaguj na komentarze i opinie – dzięki temu podtrzymasz kontakt z rodzicami i nie tylko!

___

Czy wiesz, że w lipcu 2017 r. ilość kont na Facebooku przekroczyła magiczną granicę 2 mld? Dotąd żaden portal społecznościowy nie miał tak wielu użytkowników. Drugie miejsce w rankingu popularności portali społecznościowych zajmuje Instagram – wg statystyk w 2017 r. zarejestrowanych na tym portalu było ponad 700 mln osób. Tymczasem dooplacenia.pl informuje rodziców o opłatach za żłobki i przedszkola oraz dyskretnie przypomina o przeterminowanych płatnościach.

Zobacz, dlaczego potrzebujesz dooplacenia.pl w swoim przedszkolu.