Rozwój placówki od strony finansowej. Jak znaleźć i utrzymać przy sobie sponsora dla żłobka / przedszkola?

Znalezienie funduszy na zakup nowego wyposażenia, finansowanie wycieczek czy organizowanie festynów i innych atrakcji dla najmłodszych może stanowić duży problem. Skąd wziąć na to wszystko pieniądze? Z odpowiedzią na to pytanie muszą zmierzyć się przede wszystkim właściciele i dyrektorzy placówek, które swoją działalność prowadzą dopiero od niedawna. Przysłowiowe wiązanie końca z końcem może być trudne – szczególnie na początku okazuje się, jak wiele elementów wyposażenia jest jeszcze potrzebnych. Jak poradzić sobie z tym problemem?

Jednym z rozwiązań, na które warto zwrócić uwagę, jeśli Ty także szukasz sposobu na zdobycie wsparcia finansowego dla Twojej placówki jest sponsoring. Polega po prostu na uzyskaniu funduszy na konkretny cel od lokalnej lub ogólnopolskiej firmy. 

Jak starać się o sponsoring?

Aby działania w celu uzyskania sponsora były skuteczne, trzeba przyjąć odpowiednią strategię. Jak starać się o sponsoring?

  • Pierwszym krokiem w kierunku uzyskania dodatkowych pieniędzy na rozwój przedszkola powinien być research. Odpowiedz sobie na pytanie: czy w mojej okolicy znajdują się firmy, które prowadzą działalność na dużą skalę? Producenci mebli, żywności a może przedsiębiorstwa działające w innych gałęziach przemysłu? Na współpracę z placówką edukacyjną chętnie przystaną przede wszystkim firmy, które mają bezpośredni związek z kształceniem i wychowaniem najmłodszych – np. producent mebli dla szkół i przedszkoli może pomóc finansowo w zakupie wyposażenia przedszkola. W Twojej okolicy nie ma zbyt wielu firm, które mogłyby być zainteresowane sponsoringiem? Nic nie szkodzi! W sprawie wsparcia finansowego można skontaktować się również z firmami o zasięgu ogólnopolskim. Uważnie przeprowadź jednak selekcję firm – jeśli dotrzesz do informacji, że jakieś przedsiębiorstwo sponsoruje już kilka lub kilkanaście jednostek, szanse na uzyskanie wsparcia są małe (chyba, że masz do czynienia z prawdziwym gigantem, np. w branży kosmetycznej);
  • Po drugie, niemniej ważny jest sposób komunikacji z potencjalnym sponsorem. Przedstaw mu swoją ofertę w czytelny sposób. Mów językiem korzyści (o tym, co oznacza ten termin dowiesz się w dalszej części tekstu). Twoim zadaniem jest przekonać firmę, że Wasza współpraca może przynieść naprawdę pozytywne skutki. Zadbaj o estetykę prezentowanych materiałów – dokumenty przesłane potencjalnym sponsorom świadczą o „poważnym podejściu do tematu” przez Twoją placówkę;
  • Trzecią kwestią, na którą koniecznie trzeba zwrócić uwagę to czas współpracy. Szukasz pomocy finansowej w zorganizowaniu konkursu? Chcesz, aby sponsor zafundował nagrody dla najmłodszych? Zastanów się, czy możliwa jest współpraca przez dłuższy czas. Być może firma będzie zainteresowana zareklamowaniem usług nie tylko w trakcie trwania konkursu.
  • Czwartym krokiem do sukcesu w kwestii sponsoringu są formalności. Jeśli obie strony są zainteresowane dłuższą współpracą, warto podpisać specjalną umowę o sponsoring, która przedstawia zobowiązania każdej z tych stron. Przekonując potencjalnych sponsorów do rozpoczęcia współpracy wykorzystaj także argument o możliwości odliczenia sponsoringu na rzecz placówki z podatku dochodowego. Prawo traktuje bowiem sponsoring jako formę uzyskania przychodu – jest on traktowany w tym przypadku jako usługa reklamowa. Kwota odliczenia jest uzależniona od rodzaju podmiotu, który wchodzi we współpracę z placówką – nie może być ono większe niż 6 % w przypadku osób fizycznych. Z kolei osoby prawne mogą odliczyć maksymalnie 10 % dochodu.

Korzyści dla placówki edukacyjnej

Nie da się ukryć, że na sponsoringu korzysta przede wszystkim placówka. Na co można przeznaczyć wsparcie od sponsora?

  • zakup wyposażenia lub doposażenie placówki – meble, dywany, sprzęty na placu zabaw, artykuły biurowe, zabawki, środki czystości, pomoce dydaktyczne itp.;
  • organizacja konkursów, dni otwartych, festynów, zajęć – fundowanie nagród, ale i pokrycie kosztów związanych z zakupem artykułów niezbędnych do przeprowadzenia konkursu czy organizacją warsztatów;
  • wycieczki – finansowe wsparcie np. w wynajmie autokaru czy zakupie biletów wstępu;
  • remonty – przeprowadzenie prac remontowych lub wykończeniowych w placówce albo przekazanie funduszy na ten cel.

Jak widać, możliwości jest naprawdę wiele… tylko jak przekonać firmę do podjęcia współpracy?

A co z tego ma firma?

W kontaktach z firmami potencjalnie zainteresowanymi sponsoringiem na pewno przydadzą się umiejętności marketingowe i handlowe. Nawiązanie takiej współpracy to nic innego jak transakcja biznesowa. Co może zyskać firma, która przystąpi do współpracy z przedszkolem lub inną placówką dla najmłodszych? Sponsoring to doskonała forma reklamy a jej przejawem może być:

  • umieszczenie informacji o wsparciu finansowym w materiałach bezpośrednio związanych z organizowanym wydarzeniem – np. na ulotkach dla uczestników konkursu,
  • informacja na stronie internetowej placówki, w mediach społecznościowych lub w materiałach promocyjnych żłobka / przedszkola – np. w folderze reklamowym dla rodziców,
  • banery reklamowe lub ogłoszenia o sponsoringu na tablicach ogłoszeniowych w żłobku / przedszkolu,
  • , zaproszenie na uroczystą galę, wręczenie podziękowania, zorganizowanie specjalnego punktu promocyjnego firmy lub polecanie usług w inny sposób w trakcie festynu,
  • relacja w lokalnych mediach,
  • możliwość wykorzystania materiałów (np. zdjęć) ze sponsorowanego wydarzenia.

Jak widać, korzyści jest naprawdę wiele. Aby przekonać firmę do rozpoczęcia współpracy, stosuj język korzyści – zwroty i wyrażenia, które przedstawią zalety. Do takich zwrotów można zaliczyć m.in. „Proszę wziąć pod uwagę…”, „Dzięki temu…” czy „Zyska Pan/Pani…”.

___

Czy wiesz, że największym banknotem na świecie jest filipińskie 100.000 peso? Ma on 35,6 cm długości i ponad 20 cm szerokości. Z kolei najmniejszym banknotem na świecie jest rumuńskie 10 bani – jego wymiary to ok. 3 x 4 cm. Tymczasem dooplacenia.pl informuje rodziców o opłatach za żłobki i przedszkola oraz dyskretnie przypomina o przeterminowanych płatnościach.

Zobacz, dlaczego potrzebujesz dooplacenia.pl w swoim przedszkolu.