Przeziębiony nauczyciel przedszkola. Jak zadbać o swój organizm, aby nawet w porze dziecięcej epidemii w przedszkolu nie zachorować? Podajemy proste przepisy!

Nauczyciele przedszkola, opiekunowie w żłobkach czy asystenci nauczycieli to jedna z najbardziej narażonych na przeziębienie grup pracowniczych. Jesienna zmiana temperatury sprawia, że każdego roku w przedszkolach i żłobkach mamy do czynienia z prawdziwą epidemią! Czy na dziecięce zarazki możemy się uodpornić? Jak bronić się przed jesiennym przeziębieniem? W najnowszym artykule na naszym blogu prezentujemy kilka przepisów, które przydadzą się w walce z jesiennym katarem i kaszlem!

Punkt 1. Przeziębiony nauczyciel przedszkola kontra zdrowotne mikstury

Katar, kaszel i… wizyta u lekarza nieodłącznie wiąże się z receptami, aptecznymi kolejkami i wspomaganiem organizmu preparatami, które szczególnie jesienią bardzo często pojawiają się na pierwszych miejscach w kategorii reklamowanych produktów – czy to w telewizji, Internecie czy w radio. Tymczasem okazuje się, że nasze codzienne żywienie może mieć bardzo duży wpływ na odporność.

  • Gdy jesteśmy najbardziej narażeni na zachorowania, warto wzbogacić swoją dietę o dodatkową porcję warzyw i owoców, np. świeżo wyciskane soki. Do jadłospisu można też wprowadzić zielone koktajle, np. ten na bazie pietruszki i cytryny.

Co będzie potrzebne? Natka pietruszki, sok z cytryny, jabłko, miód (ok. 3 łyżki) i woda. Opcjonalnie można dodać do tej kompozycji ulubione owoce, np. kiwi. Po zblendowaniu wszystkich składników razem przechowywać w lodówce.

  • Gdy tylko czujesz, że „coś Cię bierze” sięgnij po miód, czosnek i inne naturalne antybiotyki. Działają równie skuteczne, jak te apteczne receptury – co więcej, wiele lekarstw proponowanych w aptece zawiera w składzie te naturalne substancje lecznicze w odpowiednim stężeniu. Jedną z naturalnych mieszanek, które można przygotować we własnym domu jest syrop na bazie mieszanki przypraw, miodu i cytryny.

Co będzie potrzebne? Miód, czosnek (ok. 4 ząbki) , imbir, kurkuma, sok z cytryny. Czosnek zgnieść na prasce; przyprawy umieścić w słoiku, wymieszać z sokiem z cytryny i zalać miodem oraz przegotowaną wodą (ale nie gorącą, ok. 1/3 objętości słoika). Tak przygotowany syrop pić w razie potrzeby 🙂  – można go przechowywać w lodówce przez ok. 3 tygodnie.

  • Własne przetwory – co ciekawe, jesienią czy wiosną mogą uratować nas także soki z domowej spiżarni. 100% sok z kwiatów czarnego bzu albo sok malinowy rozrobiony w wodzie lub dodany do herbaty to prawdziwa bomba witaminowa. Sprawdzone soki można znaleźć także m.in. w sklepach zielarskich czy aptekach.

Punkt 2. Broń przed przeziębieniami : suplementacja

Nawet laryngolodzy uważają, że pierwsze dwa lata pracy z małymi dziećmi to niekończące się pasmo przeziębień. Zależy to oczywiście od odporności konkretnego pacjenta, ale warto w tym przypadku „dmuchać na zimne” i sięgnąć po niezbędne witaminy i minerały, które szybko uciekają z zaatakowanego przez wirusy organizmu. Przeziębiony nauczyciel przedszkola to mało efektywny pracownik. Złe samopoczucie może przekładać się nie tylko na wyniki w pracy, ale i na ogólny nastrój. Czy tego da się uniknąć? Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę, jeśli chcemy raz na zawsze zapomnieć o jesiennym przeziębieniu?

  • witamina C – lewoskrętny kwas askorbinowy jest uważany za jeden z najskuteczniejszych „wspomagaczy” organizmu. Ten mit niedawno został obalony, niemniej jednak badacze są zgodni, że regularne przyjmowanie witaminy C pomaga chronić organizm przed przeziębieniem, nawet podczas ciężkiej pracy fizycznej.
  • witamina D – kojarzona przede wszystkim z niedoborem promieni słonecznych w Polsce zimową porą i jesienną depresją. Tymczasem, oprócz zauważalnych zmian nastroju witamina D ma także dobroczynny wpływ na odporność. Co ciekawe, to właśnie niedobory witamin z grupy D mogą prowadzić do zwiększonej częstotliwości zachorowań.
  • tran – znienawidzony w dzieciństwie preparat wspomagający odporność dzisiaj wraca do łask. Na szczęście, współczesny tren zupełnie nie przypomina w smaku lekarstw sprzed 20 czy 30 lat. Olej z wątroby dorsza czy rekina wspomaga układ odpornościowy, gdyż jest bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe – np. omega – 3 czy omega – 6.

Uzupełniając zawartość witamin w naszym organizmie musimy pamiętać o regularnym zażywaniu aptecznych preparatów. Sporadyczne sięganie po witaminę C czy D oczywiście może pomóc, ale nie zagwarantuje na dłuższą metę wzrostu odporności.

Punkt 3. Przeziębiony nauczyciel przedszkola a hartowanie organizmu

Czy to już wszystko, co może zrobić naprawdę przeziębiony nauczyciel przedszkola, aby wspomóc swój organizm w walce ze wciąż nawracającymi infekcjami? Oczywiście, że nie! Warto wprowadzić w życie także następujące wskazówki:

  • nie przegrzewaj organizmu – być może brzmi to zaskakująco (też zawsze myślałaś/eś, że przeziębienie trzeba „wygrzać”?). Okazuje się, że zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wybór chłodniejszego prysznica i ubioru na tzw. cebulkę zamiast gorącej kąpieli i zakładania najgrubszych swetrów, gdy tylko zrobi się chłodniej. Wtedy o wiele łatwiej przystosować organizm do niższych temperatur a w konsekwencji ryzyko przeziębienia spada,
  • pamiętaj o sporcie – aktywny tryb życia idzie w parze z większą odpornością organizmu. Jesienią nie szukaj wymówek od codziennych treningów – nawet, jeśli jesteś zmęczonym, przeziębionym nauczycielem wychowania przedszkolnego ;). Naprawdę już krótki spacer wystarczy, aby coraz lepiej radzić sobie z przeziębieniami w przyszłości.
  • nie wszystko od razu – jeśli dopiero co dostałaś/eś pracę w przedszkolu na stanowisku nauczyciela, przygotuj się na różnego rodzaju infekcje. To niestety nieuniknione – codzienny kontakt z maluchami wiąże się z mnóstwem przynoszonych do przedszkola bakterii i wirusów. Najważniejsze jest to, aby nie poddawać się zbyt szybko chorobie! Jeśli jednak uporczywe objawy nie przemijają, skonsultuj się z lekarzem – być może będzie potrzebna bardziej dokładna diagnostyka, np. w kierunku zapalenia zatok.

___

Czy wiesz, że pierwsza szczepionka na świecie broniła przed zachorowaniem na ospę? Jej twórcą był Edward Jenner – angielski lekarz, który żył w XVIII w. Co ciekawe, już w X w. Chińczycy próbowali znaleźć sposób na uniknięcie zachorowań na ospę. W tym celu  stosowali wariolizację, która polegała m.in. na posypywaniu ran na skórze „szczepionej” osoby sproszkowanymi strupami lub wydzieliną ropną. W ten sposób dochodziło do zachorowania, ale o wiele łagodniejszym przebiegu – podobno już po miesiącu organizm całkowicie uodparniał się na ten konkretny wirus. Tymczasem dooplacenia.pl informuje rodziców o opłatach za żłobki i przedszkola i dyskretnie przypomina o przeterminowanych płatnościach.

Zobacz, dlaczego potrzebujesz dooplacenia.pl w swoim przedszkolu.