Zaczarowane paluszki. Metoda Dobrego Startu w codziennej pracy z dziećmi w przedszkolu

Metoda Dobrego Startu, którą w Polsce rozpowszechniła prof. Marta Bogdanowicz to dzisiaj jedna z najbardziej popularnych technik wykorzystywanych w pracy z dziećmi. Ta inspirowana francuskim Le Bon Depart metoda polega na uczeniu się polisensorycznie, czyli wieloma zmysłami jednocześnie. Jedną z praktycznych realizacji Metody Dobrego Startu jest kreślenie wzorów na tabliczkach z kaszą, piaskiem lub innym, sypkim materiałem. Chcesz wprowadzić tą metodę w swojej placówce? Dowiedz się, co będzie Ci potrzebne!

Dobry Start – pierwszy etap nauki

Metoda Dobrego Startu łączy w sobie kilka elementów ważnych dla wielostronnego rozwoju dziecka. W wielozmysłowym procesie uczenia się za pomocą tej metody bierze udział zmysł wzroku, słuchu i dotyku. Istotą Metody Dobrego Startu jest integracja percepcyjno – motoryczna, czyli połączenie aspektu wzrokowego, słuchowego i ruchowego. To jednak nie wszystko – Metoda Dobrego Startu oprócz wczesnej edukacji i wspomagania rozwoju maluszka pomaga także diagnozować i ewentualnie korygować zaburzenia rozwojowe.

Metoda Dobrego Startu jest całkowicie zgodna z podstawą programową, więc nic dziwnego, że jest często wykorzystywana w przedszkolach (i nie tylko!).

Wielofunkcyjne tacki  – jak je wykorzystać?

O co chodzi z tymi tackami / tabliczkami? Klasycznym przykładem realizacji Metody Dobrego Startu są tacki (występujące też jako tabliczki), które posypuje się cienką warstwą kaszy, piasku lub innego, drobnego materiału. Niezasypane tacki można wykorzystać do grupowania, przenoszenia i stawiania różnych przedmiotów.

Przysypane cienką warstwą mogą posłużyć do przesypywania, pokrywania cienką warstwą całego wgłębienia, do zasypywania w różnych kierunkach i formowania na kolorowym tle różnych figur.

Gdy już przysypiemy wnętrze tabliczki cienką warstwą kaszy lub piasku, maluszki mogą rysować na nich kształty, kropki, linie i różne wzory a w końcu pierwsze literki i cyferki.

W tej technice możemy wyróżnić 3 etapy, uzależnione od wieku dziecka:

  • od 2. roku życia – łatwe wzory,
  • od 5. roku życia – pierwsze wzory podobne do liter,
  • od 6. roku życia – literki i cyfry.

Dla podopiecznych przedszkola rysowanie wzorów na specjalnie przygotowanych do tego tabliczkach to przede wszystkim zabawa. Później wystarczy tylko delikatnie potrząsnąć tacką, aby wzory, literki lub cyferki zniknęły. I zabawa zaczyna się od nowa! Dziecko w ten sposób uczy się poznawania liter i cyferek w przyjemnej formie – to ciekawy i atrakcyjny dla dzieci sposób realizacji Metody Dobrego Startu w przedszkolu.

Każde zajęcia z wykorzystaniem tacek / tabliczek powinny składać się z 3 etapów:

  • wprowadzenie, czyli skupienie uwagi dzieci na zajęciach, nauka piosenki czy ćwiczenia logopedyczne,
  • zajęcia właściwe – najpierw ćwiczenia ruchowe, potem ruchowo – słuchowe a na końcu ruchowo – słuchowo – wzrokowe,
  • zajęcia końcowe, czyli moment na odpoczynek.

Co będzie potrzebne, jeśli chcesz zacząć w ten sposób pracować z dziećmi?

Chociaż ten sposób realizacji Metody Dobrego Startu jest naprawdę prosty, warto wiedzieć, jakie elementy trzeba skompletować przed przystąpieniem do zajęć. Potrzebne będą:

  • tacki / tabliczki, wewnątrz których wsypiemy sypki materiał – można kupić gotowe elementy (np. na stronie księgarnia-edukacyjna.pl pod tym linkiem lub pod adresem mojebambino.pl). Osoby, które mają zmysł majsterkowicza mogą pokusić się o samodzielne przygotowanie tacek – trzeba jednak poświęcić na to dłuższą chwilę i posiadać odpowiednie narzędzia do przycinania drewnianych elementów. Tutaj można wykorzystać też tacki plastikowe, styropianowe a nawet… pokrywki od pudełek do butów. Jeśli nie możesz przygotować ich samodzielnie ani nie posiadasz funduszy, które można by przeznaczyć na zakup tacek – można jeszcze poprosić rodziców, aby dzieci przyniosły tacki na zajęcia. Wtedy jednak może być problem z przechowaniem tacek o różnych rozmiarach 😉
  • sypki materiał – najbardziej popularny jest piasek i kasza manna, ale kto powiedział, że nie można wykorzystać ryżu albo soli? 🙂
  • piosenki lub wierszyki – w tej metodzie do ćwiczeń spostrzegawczości i motoryki małej dochodzą dodatkowo ćwiczenia słuchowe. Rysowanie literek można połączyć z wierszykami lub śpiewaniem piosenek. Warto sięgnąć po pozycje przygotowane przez zespół specjalistów z udziałem prof. Marii Bogdanowicz (jak np. „Od piosenki do literki”) czy „Piosenki od A do Z” autorstwa Marii Zofii Tomaszewskiej. Wiele z tych utworów posiada „dopasowany” do literki rytm, dzięki czemu dziecko łatwiej zapamiętuje kształt konkretnej litery lub cyfry. Ponadto, przyśpieszająca melodia pozwala dziecku stopniowo uczyć się odpowiedniego tempa pisania.

Korzystacie z Metody Dobrego Startu w swoich przedszkolach? Pochwalcie się w komentarzach zdjęciami z zabaw z piaskiem, kaszą manną i zaczarowanymi paluszkami! 🙂

___

Czy wiesz, że zdaniem amerykańskiej psychoterapeutki, Virginii Satir do przeżycia potrzeba nam 4 uścisków dziennie? Aby się rozwijać, potrzebujemy już… 12 uścisków dziennie. O co tutaj chodzi? Podczas dotyku w organizmie uwalnia się oksytocyna – hormon, który m.in. obniża ciśnienie krwi i działa rozluźniająco.  Tymczasem dooplacenia.pl skutecznie poinformuje rodzicom o opłatach za żłobki i przedszkola oraz dyskretnie przypomni im o przeterminowanych płatnościach.

Zobacz, dlaczego potrzebujesz dooplacenia.pl w swoim przedszkolu.