Praca jako nauczyciel przedszkola w Niemczech. Dowiedz się więcej o funkcjonowaniu placówek u naszych zachodnich sąsiadów! Część 1

Niemcy to od lat jeden z popularniejszych kierunków wyjazdów zarobkowych Polaków. Myślisz o rozpoczęciu pracy w przedszkolu w Niemczech? Zapraszamy do przeczytania pierwszej części wywiadu z nauczycielką wychowania przedszkolnego, która już zdecydowała się na ten krok!

K.W.: Jak długo pracuje Pani w przedszkolu w Niemczech ? Jak liczne są grupy i jaki jest podział wiekowy?

I.L.: Z edukacją najmłodszych w Niemczech jestem związana już prawie 7 lat: 6 lat w pracuję w obecnej placówce (w landzie Baden Würtemberg), 4 miesiące w zerówce przyszkolnej i 3 miesiące w grupie 3-6 lat w innym landzie. Klasyczny podział na grupy w niemieckich przedszkolach to grupa żłobkowa i przedszkolna: grupa żłobkowa to dzieci od pierwszych do trzecich urodzin natomiast grupa przedszkolna to dzieci w wieku od 3 lat do pójścia do szkoły.

Grupa żłobkowa w mojej placówce liczy dziesięcioro dzieci plus dwie nauczycielki. Z kolei grupa przedszkolna liczy 25 dzieci (w szczególnych przypadkach 28) i też dwie nauczycielki. Z grupy żłobkowej do przedszkolnej następuje płynne przejście do grupy przedszkolnej praktycznie w dniu 3. urodzin dziecka, które jest poprzedzone okresem adaptacyjnym – tak, jak w przypadku przyjęcia do grupy żłobkowej – dostosowanym do możliwości i tempa rozwoju dziecka.

W Niemczech są również placówki, które przyjmują dzieci nawet już od trzeciego miesiąca życia: najczęściej są tylko w dużych miastach lub w placówkach zlokalizowanych przy dużych firmach.

K.W.: Jak wygląda tryb pracy w przedszkolach w Niemczech?

I.L.: W Niemczech można wyróżnić 3 podstawowe typy przedszkoli. Pierwszy z nich to tak zwana grupa regularna – jest to pobyt dziecka w przedszkolu ok. 5 godzin dziennie. Poszczególne przedszkola regulują to trochę indywidualnie – czasami na przykład przyjmują dzieci od 8:00 do 12:00, ale umożliwiają też przyjście na dwa popołudnia w tygodniu (np. wtorki i czwartki od 14:00 do 16:30).

Drugi, chyba najbardziej popularny obecnie tryb pracy przedszkola to przyjmowanie dzieci w godzinach 7 – 13 lub 7 – 14 (to też zależy od placówki). Ostatnia kategoria to przedszkola całodzienne, czynne jak zwykle w zależności od placówki od 6:30 lub 7:00 do 16:30 lub nawet do 18:00.

W dużych miastach przedszkola są otwarte dłużej – zdarzają się i takie, które są czynne do 20.  Z tego, co wiem rodzice decydują się wtedy na system zmianowy. Dziecko nie ma możliwości przebywać w przedszkolu dłużej niż przez określoną liczbę godzin.

K.W.: W jakim przedszkolu Pani pracuje? Czy podobnie jak w Polsce istnieje podział na przedszkola prywatne i państwowe? Czym te placówki różnią się między sobą?

I.L.: Przedszkole, w którym pracuję jest przedszkolem ewangelickim. Są też przedszkola katolickie, są przedszkola prywatne i przedszkola miejskie. Zdarzają się także islamskie placówki, które są zdecydowaną rzadkością. Czym się one od siebie?  Różnic jest naprawdę wiele: począwszy od liczby dni w roku, w których placówki pozostają zamknięte, czyli mają tzw. ferie aż do codziennych zajęć w przedszkolu… To chyba zrozumiałe – np. w przedszkolach miejskich są dzieci wszystkich możliwych narodowości i wszystkich możliwych wyznań.

K.W.: Gdyby miała Pani wymienić 3 najistotniejsze różnice pomiędzy przedszkolami wyznaniowymi a placówkami miejskimi, to co by to było?

I.L.: Jedną z bardziej istotnych różnic są ferie placówki. Przedszkola prywatne są placówkami prawie całkowicie nieferyjnymi – miejskie lub kościelne zazwyczaj mają 30 wolnych dni w roku. Każda placówka planuje swoje ferie na cały rok indywidualnie, o czym rodzice są zawsze informowani we wrześniu. Oczywiście, ferie przedszkola muszą się pokrywać z feriami szkolnymi – u mnie np. wolny jest tydzień w okolicach Bożego Ciała, 3 tygodnie w czasie wakacji letnich oraz 2 tygodnie podczas zimowej przerwy (obejmującej Boże Narodzenie i Nowy Rok – przerwa trwa zazwyczaj do Trzech Króli). Pozostałe dni zostają do wykorzystania np. na wydłużone weekendy.

Oczywiście, pojawiają się również różnice są związane także z elementami religijnymi. W kościelnych placówkach obecna jest modlitwa przed jedzeniem czy śpiewanie typowo religijnych piosenek i obchodzenie świąt. Tych elementów oczywiście nie będzie w przedszkolach miejskich czy prywatnych.

Inaczej wygląda także kwestia zatrudniania personelu – np. nauczycielka wyznania islamskiego nigdy nie dostanie pracy na stałe w przedszkolu katolickim. Przypuszczam, że odwrotnie też jest podobnie.  Tylko w przedszkolach miejskich lub ewentualnie prywatnych jest możliwość podjęcia pracy przez wszystkich bez względu na wyznanie, ale to też nie w każdym przypadku. Najtrudniej jest zdobyć pracę w przedszkolach katolickich – tam na przykład nawet osoby rozwiedzione lub żyjące w wolnych związkach mogą mieć problemy z otrzymaniem umowy na stałe.

K.W.: Jak wygląda nabór dzieci do przedszkola w Niemczech?

I.L.: Na początku roku – mniej więcej od stycznia do marca – składa się podanie na następny rok szkolny. Kryteria każdy ma swoje… Zaznacza się 3 placówki pierwszego wyboru, ale często trzeba brać to miejsce, które po prostu się dostanie. W moim przedszkolu są dwie grupy żłobkowe i dwie przedszkolne. Praktycznie do przedszkola w ogóle nie przyjmujemy dzieci z zewnątrz – mamy miejsca tylko dla dzieci żłobkowych i tak jest także w wielu innych placówkach. Rodzice często są zmuszeni posłać dziecko do żłobka, jeśli chcą mieć miejsce w przedszkolu.

Ciąg dalszy nastąpi…

___

Czy wiesz, że według Federalnego Urzędu Statystycznego w Niemczech mieszka ponad 2 miliony osób polskiego pochodzenia? Oprócz Wielkiej Brytanii czy USA Niemcy to jeden z najpopularniejszych kierunków emigracji Polaków. Tymczasem dooplacenia.pl informuje rodziców o opłatach za żłobki i przedszkola i dyskretnie przypomina o przeterminowanych płatnościach.

Zobacz, dlaczego potrzebujesz dooplacenia.pl w swoim przedszkolu.