Gra w szachy z podopiecznymi przedszkola? Jesteśmy na tak!

Szachy to niewątpliwie jedna z gier, która w ostatnim czasie naprawdę wraca do łask. Rozgrywki na szachownicy wymagają wiele sprytu i doskonale ćwiczą pamięć. Nic dziwnego, że coraz więcej osób interesuje się zasadami tej ciekawej i niegdyś bardzo popularnej gry. Może warto zamienić tablet i komputer na starodawną szachownicę? Tylko jak zachęcić podopiecznych przedszkola do nauki gry w szachy?

Gra w szachy – strategia, logiczne myślenie i… zabawa!

Gra w szachy przez długi czas uchodziła za elitarną rozrywkę. Co ciekawe, szachy powstały już w VI w. naszej ery w Indiach. W Europie pojawiły się dopiero w VIII lub IX wieku, a pierwsze wzmianki o szachach w Polsce pochodzą z XII w. Szybko zyskały jednak olbrzymią popularność. Dzisiaj szachy w Polsce traktowane są przede wszystkim w kategoriach hobby, chociaż co roku odbywają się Indywidualne Mistrzostwa Polski w Szachach organizowane przez Polski Związek Szachowy we współpracy z Giełdą Papierów Wartościowych. Zainteresowanie tą ciekawą grą warto rozwijać od najmłodszych lat. Dlaczego?

  • Uczą logicznego myślenia – szachy wspierają rozwój logicznego myślenia. Wyostrzają zmysł obserwacji i uczą przewidywania sytuacji na szachownicy. Kształtują koordynację wzrokowo – ruchową i
  • Nauka konsekwencji – każdy ruch w tej dyscyplinie musi być przemyślany. Żadna rozgrywka nie wygląda tak samo – gracz musi na bieżąco reagować na ruchy wykonywane przez przeciwnika. Grając w szachy dzieci uczą się, że każda podjęta przez nie decyzja ma swoje konsekwencje – może przybliżyć do upragnionego zwycięstwa, ale może także doprowadzić do ostatecznej klęski. Za pomocą szachownicy maluch uczy się planowania i podążania do określonego celu.
  • Uczą rozwiązywania problemów – na szachownicy może zdarzyć się wiele trudnych sytuacji, których nie sposób przewidzieć. Rozwiązując je dziecko uczy się analitycznego myślenia i oceniania sytuacji. Ćwiczy też umiejętność podejmowania decyzji i radzenia sobie z niepowodzeniami.
  • Szachy rozwijają zainteresowania – nowa dla dzieci dyscyplina, jaką są szachy na początku wzbudza ciekawość u dzieci. Kto wie, może zainteresowania z przedszkola przeniosą się na „dorosłe” hobby absolwenta przedszkola?
  • Uczą cierpliwości i rozwijają kreatywność – Szachy to gra dla cierpliwych. Uczą determinacji – dopiero po wielu godzinach spędzonych nad szachownicą można pokonać doświadczonego gracza. W ten sposób dziecko uczy się, że dzięki ciężkiej pracy można naprawdę wiele osiągnąć. Kilkulatki, które grają w szachy są bardziej systematyczne i zaangażowane. Dzięki grze w szachy dzieci rozwijają wyobraźnię – w tej dyscyplinie kreatywność i reakcja na zmieniające się sytuacje na szachownicy jest bardzo ważna.
  • Poprawiają wyniki w nauce – co ciekawe, dzieci, które regularnie grają w szachy nie tylko rozwijają swoje zdolności matematyczne, ale także i umiejętności czytelnicze. To przekłada się na ich wyniki w nauce już w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Kilkulatki uczą się rozpoznawania prawej i lewej strony oraz zwiększają swój zasób słów – posługują się symbolami szachowymi i uczą się tzw. „języka szachowego”.
  • Wzmacniają poczucie własnej wartości – gra w szachy sprawia, że dzieci stają się odważniejsze i bardziej pewne siebie.

Nauka gry w szachy w przedszkolu – trudna gra w kilku prostych krokach

Skomplikowane zasady gry w szachy trzeba wprowadzać powoli. Dobrym rozwiązaniem jest w tym przypadku na pewno organizowanie cotygodniowych zajęć, które będą trwały np. 30 minut. O czym jeszcze pamiętać?

  • Zacznijmy zupełnie od podstaw – pierwsze zajęcia mogą dotyczyć np. wyglądu szachownicy. Nie zapominajmy o zabawach, w które dzieci chętnie się angażują – ruchowych czy plastycznych. Później można stopniowo wprowadzać kolejne figury, np. zaczynając od króla. Ciekawym pomysłem jest też przygotowanie wielkoformatowej szachownicy – wtedy dzieci mogą wcielić się w rolę poszczególnych figur!
  • Jeśli to możliwe, zajęcia z gry w szachy warto przeprowadzać w niewielkich grupach – np. w grupach po 10 osób. Dzięki temu łatwiej będzie stworzyć zespoły i indywidualnie podejść do każdego gracza.
  • Zajęcia powinny mieć raczej formę zabawy – zainspirujmy dzieci, ale dajmy im możliwość wyboru. Nie przymuszajmy dzieci do gry w szachy – to może przynieść wręcz odwrotny efekt.
  • Kończąc naukę gry w szachy można zorganizować w przedszkolu prawdziwe rozgrywki! Kto wie, może chętnie wezmą w nich udział także rodzice lub inni nauczyciele?

___

Czy wiesz, że sformułowanie „szach – mat”, którym kończy się grę w szachy oznacza „król jest bezradny”? Ten zwrot pochodzi z Persji, gdzie grywano w szachy już w VI w. naszej ery. Za kolebkę tej królewskiej gry są jednak uważane Indie.  Tymczasem dooplacenia.pl skutecznie informuje rodziców o opłatach za żłobki i przedszkola oraz dyskretnie przypomina o przeterminowanych płatnościach.

Zobacz, dlaczego potrzebujesz dooplacenia.pl w swoim przedszkolu.