Edukacja seksualna dzieci według standardów WHO – sprawdź, jakie treści zawiera!

W życiu każdego wychowawcy przychodzi czas, kiedy dziecko wchodzi w etap zadawania “trudnych pytań”. Nie zawsze wiemy wtedy w jaki sposób postępować i jak tłumaczyć dziecku zawiłe zagadnienia związane z seksualnością. Dzisiaj kilka słów na temat edukacji seksualnej dzieci wg standardów WHO.

Edukacja seksualna dzieci – dlaczego wokół niej tak głośno?

W ostatnim czasie temat edukacji seksualnej został podjęty na skalę krajową, ze względu na podpisanie deklaracji LGBT+ przez prezydenta miasta Warszawy. W mediach oraz środowiskach szkolnych, aż zawrzało – także ze względów politycznych. Całej sytuacji jednak warto się przyjrzeć przede wszystkim ze strony… dzieci. Zatem jakie są potrzeby dziecka w wieku szkolnym i przedszkolnym w zakresie edukacji seksualnej?

Potrzeby dziecka

Przede wszystkim nie należy od razu bagatelizować kwestii związanej z edukacją seksualną dzieci i zamiatać jej pod dywan. Prawda jest taka, że dzieci faktycznie jej potrzebują. Nie bez przyczyny już w wieku przedszkolnym pojawiają się pierwsze pytania dotyczące życia rodzinnego, jak: “Skąd się biorą dzieci?”, “W jaki sposób dostają się do brzuszka mamy?”. Nie na miejscu byłoby tłumaczenie kilkuletniemu dziecku zawiłości związanych z tematem rozmnażania, jak i nie na miejscu byłoby “spławienie” dziecka, a tym bardziej opowiastki o dzieciach podrzuconych przez bociana, czy znalezionych w kapuście. W zależności od rozwoju dziecka i jego dojrzałości, należy w taki sposób przekazać wiedzę, aby była ona adekwatna do jego wrażliwości i etapu w jakim się znajduje.

Wątpliwości związane ze standardami edukacji seksualnej wg WHO

Poszukując informacji dotyczących szczegółów edukacji seksualnej wg standardów WHO najczęściej można się natknąć jedynie na wstęp związany z potrzebą wprowadzenia tego typu edukacji. Kiedy jednak sięgniemy do źródeł i całości koncepcji edukacji seksualnej dzieci, możemy w niej znaleźć więcej informacji na temat jej przebiegu, tj. matrycę dla poszczególnych grup wiekowych.
Nic dziwnego, że edukacja seksualna dzieci wg standardów WHO budzi wiele wątpliwości, ponieważ treści w niej zawarte wydają się być nieadekwatne do wieku dzieci na poszczególnych szczeblach edukacyjnych.

Dzieci w wieku 0-4 lat:

Dziecko wie:
– czym jest radość i przyjemność z dotykania własnego ciała
– czym jest masturbacja w okresie wczesnego dzieciństwa
– wie, że posiada prawo do badania własnej nagości i ciała
– posiada wiedzę na temat „odkrywania własnego ciała” i narządów płciowych
– zna różne rodzaje związków partnerskich i rodzinnych
– wie, że posiada prawo do badania tożsamości płciowej

Dziecko potrafi:
– wyrażać własne potrzeby, życzenia i granice, np. poprzez zabawę w lekarza- rozmawiać o przyjemnych i nieprzyjemnych odczuciach dotyczących własnego ciała

Dziecko rozwija:
– ciekawość dotycząca własnego ciała i ciał innych osób
– pozytywne nastawienie co do różnych stylów życia

Dzieci w wieku 4-6 lat

Dziecko wie:
– co to jest przyjaźń i miłość w stosunku do osób tej samej płci |
– czym charakteryzują się związki tej samej płci
– jakie są różne konfiguracje i koncepcje pojęcia „rodzina”
– jak słuchać swojego ciała, czyli co sprawia, że czujemy się dobrze

Dziecko potrafi:
– rozmawiać z innymi na temat własnej seksualności i potrzeb

Dziecko rozwija:
– szacunek do różnych norm związanych z seksualnością, a także form „rodziny”
– postawę szacunku wobec własnego ciała oraz świadomość, że jego ciało jest jego własnością

Dziecko w wieku 6-9 lat

Dziecko wie
– jakie są metody antykoncepcji
– w jaki sposób stymulować własne ciało, tak by odczuwać przyjemność (masturbacja/autostymulacja)
– zna prawa seksualne dzieci

Dziecko potrafi:
– współżyć w sposób akceptowalny, czyli za zgodą obu osób, w sposób dobrowolny, równy, stosowny do wieku i kontekstu, zapewniający szacunek wobec siebie i innych.

Dziecko rozwija:
– szacunek wobec różnych wartości, stylów życia, norm

Dziecko w wieku 9-12

Wiedza dziecka:
– pierwsze doświadczenia seksualne
– orientacja płciowa
– zachowania seksualne młodych osób (różnorodność zachowań seksualnych)
– miłość, zakochanie
– przyjemność, masturbacja, orgazm
– różnice między tożsamością płciową i płcią biologiczną

Umiejętności dziecka:
– komunikowanie i rozumienie różnych odczuć seksualnych, a także rozmawianie o seksualności w stosowny sposób
– podejmowanie świadomych decyzji dotyczących zyskiwania bądź nie doświadczeń seksualnych
– odmowa podejmowania niechcianych doświadczeń seksualnych

Postawy dziecka:
– akceptacja, szacunek i rozumienie różnorodności dotyczącej seksualności i orientacji seksualnych (współżycie/seks powinien odbywać się za zgodą obu osób, być dobrowolny, równy, stosowny do wieku i kontekstu, zapewniający szacunek dla samego siebie)
– rozumienie seksualności jako procesu uczenia się
– akceptacja różnych sposobów wyrażania seksualności (pocałunki, dotykanie, pieszczoty itp.)
*Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat standardów WHO w kwestii edukacji seksualnej dzieci, kliknij tutaj.

Pojęcie edukacji seksualnej

Podstawowy problem związany z edukacją seksualną, to problem jej rozumienia. Nie można jej ograniczyć tylko i wyłącznie do wiedzy o rozmnażaniu człowieka. Człowiek, jest kimś więcej niż zwierzęciem, dlatego edukacja seksualna dzieci jedynie w zakresie zaspokajania popędliwości jest szaleństwem. Edukacja seksualna dzieci powinna przede wszystkim poruszać kwestię relacyjności, zakładania rodziny, poczucia bliskości, odpowiedzialnego rodzicielstwa – adekwatnie do wieku. Czy więc dzieci w wieku przedszkolnym są gotowe, by móc rozmawiać o odpowiedzialności jaka wynika ze współżycia z drugim człowiekiem?

Nie dajmy się zwariować

Edukacja seksualna dzieci zaczyna się przede wszystkim w domu. To tam dziecko, czuje się swobodnie, by zadawać rodzicom pytania związane z zagadnieniami, które są dla niego niejasne. Nie uciekajmy od tej odpowiedzialności – odsyłając dziecko do kogoś innego. Masz prawo nie wiedzieć, w jaki sposób udzielić dziecku odpowiedzi na trudne pytania, ale nie masz prawa go zbyć. Jeśli jest to dla Ciebie trudne, odrocz w czasie odpowiedź, ale nie unikaj jej. Dziecko przede wszystkim potrzebuje odpowiedzi na ważne dla niego pytania – od rodziców, którzy są mu najbliżsi. Edukacja seksualna dzieci, nie może stać się tematem tabu w naszych domach, ponieważ dziecko i tak uzyska odpowiedź na pytania, które się w nim rodzą – ale czy z wiarygodnych źródeł?

___
Czy wiesz, że edukacja seksualna jako pierwsza została wprowadzona w Szwecji? Przedmiot ten stał się obowiązkowy już od 1955 roku.
Tymczasem dooplacenia.pl informuje rodziców o opłatach za żłobki i przedszkola i dyskretnie przypomina o przeterminowanych płatnościach.

Zobacz, dlaczego potrzebujesz dooplacenia.pl w swojej placówce.