Nadwaga dziecka – co robić, kiedy dziecko tyje?

Według badań Instytutu Żywności i Żywienia co piąte dziecko ma nadwagę. Polska na tle światowym zajmuje niechlubne 5 miejsce pod względem występowania nadwagi oraz otyłości.  Nadwaga dziecka jest dość sporym problemem, niestety często bagatelizowanym. Jak sobie z nim radzić? O tym w dzisiejszym artykule.

Obecna sytuacja

Wydawać by się mogło, że w zakresie żywności dzieci zaszły spore zmiany. Mimo buntu i niezadowolenia uczniów, ze szkół usunięte zostały sklepiki posiadające “nielegalne” już dzisiaj łakocie i niezdrowe przekąski. Dodatkowo w polskich szkołach zawitały warzywa i owoce w rozmaitych formach, a także kartoniki mleka dla dzieci. Kiedy kontrole w szkołach wykazały, że serwowane obiady nie spełniają norm żywieniowych, sprawa nabrała większego rozgłosu. Posiłki zazwyczaj zawierały zbyt dużą ilość białka, węglowodanów i tłuszczów. Przepisy zostały zaostrzone, a posiłki w większości placówek dostosowane do wymogów. Skąd zatem nadwaga dziecka stała się tak powszechnym problemem w naszym kraju?

Nadwaga dziecka – skutki

Niestety problem z nadwagą dziecka jest bagatelizowany. Jakże często można słyszeć z ust dorosłych – wyrośnie z tego! Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że nie zdajemy sobie do końca sprawy ze skutków nadwagi. Należą do nich:
– nadmierne obciążenie organizmu, problemy z kręgosłupem oraz uszkodzenie stawów
– cukrzyca
– choroby serca
– kamienie żółciowe, etc.
Warto wiedzieć, że nawet niewielka nadwaga, zazwyczaj prowadzi do otyłości I, II lub III stopnia. Ponadto wpływa nie tylko na kondycję fizyczną dziecka, ale również psychiczną. Może być przyczyną braku akceptacji siebie, poczucia wstydu, niechęci do podejmowania aktywności z powodu lęku przed wyśmianiem rówieśników.

Nadwaga dziecka – w jaki sposób ją rozpoznać?

W jaki sposób rozpoznać czy nadwaga dziecka staje się naszym problemem? Najprościej poprzez obliczenie wskaźnika BMI. Należy pamiętać, że dziecięce pomiary różnią się nieco od pomiaru osób dorosłych. U osób dorosłych obliczając BMI bierzemy pod uwagę wzrost oraz masę ciała. U dzieci, bierzmy pod uwagę zarówno wzrost, masę ciała, jak również wiek i płeć dziecka. Jeśli chcesz skorzystać kalkulatora BMI online, kliknij tutaj.

Nadwaga dziecka – przyczyny

Problem z wagą dziecka nie dzieje się samoistnie. Wpływa na niego bardzo dużo czynników. Należą do nich:
– niedostateczna aktywność ruchowa (brak aktywnego stylu życia, spędzanie czasu przed komputerem)
– sposób żywienia (błędne wzorce żywieniowe, brak śniadania, jedzenie wieczorami, spożywanie produktów wysoko przetworzonych)
– predyspozycje rodzinne
– czynniki psychospołeczne (konflikty rodzinne, niepowodzenia szkolne, trudności w relacjach)

Konsekwencje nadwagi

Nadwaga dziecka niestety przynosi przykre konsekwencje w życiu dorosłym. Na ogół nie zdajemy sobie sprawy z tego, że dziecko, które posiada nadwagę, narażone jest na otyłość w życiu dorosłym 6 razy bardziej, niż dzieci z prawidłową masą ciała. Wydaje się to być oczywiste, jednak w życiu codziennym bywa różnie. Liczba powstałych komórek tłuszczowych w organizmie dziecka, już nigdy się nie zmniejszy. Zmniejszeniu ulega jedynie zawartość tłuszczu w komórkach, jednak nie ich ilość.

Co robić, kiedy dziecko ma nadwagę?

Częstym błędem rodziców w radzeniu sobie z nadwagą dziecka jest stosowane restrykcji kalorycznych. Należy wiedzieć, że dziecko – inaczej niż osoba dorosła, jest w trakcie intensywnego rozwoju, zatem potrzebuje wszystkich składników odżywczych. Najlepszym sposobem radzenia sobie z nadwagą dziecka, jest wprowadzenie w domu zdrowych nawyków żywieniowych.

Śniadanie

Nie bez przyczyny określane mianem najważniejszego posiłku w ciągu dnia. Śniadanie powinno być spożyte nie później niż 1 godzinę po przebudzeniu. Dzięki temu metabolizm dziecka będzie miał szansę się „rozkręcić” 🙂 Śniadanie powinno być dość sporym posiłkiem, aby dostarczyć wystarczającej ilości energii. Brak śniadania w codziennym funkcjonowaniu, na dłuższą metę osłabia żołądek i funkcje trawienne organizmu dziecka.

Obiad

Dopilnuj, aby Twoje dziecko spożywało w ciągu dnia jeden obiad. Niestety błąd spożywania dwóch obiadów przez dzieci stał się na dzień dzisiejszy dość powszechny. Jeden w szkole – drugi w domu. I tak oto okazuje się, że dziecko je śniadanie, dwa obiady, podwieczorek i kolację. Czasem jeszcze dodatkowo przekąskę. To zdecydowanie za dużo! Jeśli Twoje dziecko spędza dużo czasu w szkole i mimo, że spożywa szkolny obiad, wraca do domu głodne – poczęstuj go zdrową przekąską, a nie kolejnym dużym posiłkiem.

Słodycze/przekąski

Wyeliminuj spożywanie słodyczy i niezdrowych przekąsek. Każdy z nas doskonale wie, jak potrafią kusić rozmaite rodzaje niezdrowych przekąsek. Co tu się oszukiwać, są po prostu smaczne 😉 Niestety ich wspaniały smak, nie przekłada się na zdrowe funkcjonowanie organizmu. Postaraj się wprowadzić zdrowe przekąski, tj. owoce, warzywa, orzechy, suszone marchewki, chipsy z batatów, etc.

Aktywność fizyczna

Mało z nas pamięta, że aktywność fizyczna należy do fundamentu piramidy zdrowego żywienia. Nasz układ trawienny nie będzie prawidłowo funkcjonował bez odpowiedniej aktywności fizycznej. Mimo osiadłego trybu życia jaki najczęściej prowadzimy, postaraj się wprowadzić aktywność do dnia codziennego. Nie muszą to być rozmaite ćwiczenia i godziny udręki. Zacznij od spacerów, wspólnych wypadów rowerowych. Niech dziecko ma w Tobie dobrego kompana, także do biegania i szalonych zabaw na świeżym powietrzu!

Woda

Pijcie wodę! Nawet niewielkie odwodnienie pogarsza samopoczucie i osłabia organizm. Odpowiednie nawodnienie organizmu zależy od ilości spożywanej wody. Przyjmuje się, że należy spożywać 1 litr wody na każde 30 kg masy ciała.

Rytm dnia

Planuj posiłki – dzięki temu unikniesz niekontrolowanego podjadania.

Towarzyszenie

Pamiętaj, że dzieci uczą się przez naśladownictwo. Jeśli nie chcesz, aby Twoje dziecko miało problemy z otyłością, powinieneś mu towarzyszyć w kształtowaniu codziennych nawyków zdrowego trybu życia.

*Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat prawidłowego rozwoju dziecka, zerknij do naszego artykułu o uzależnieniu od Internetu.

_ _ _
Czy wiesz, że stres wpływa zwiększenie masy ciała?
Tymczasem dooplacenia.pl informuje rodziców o opłatach za żłobki i przedszkola i dyskretnie przypomina o przeterminowanych płatnościach.

Zobacz, dlaczego potrzebujesz dooplacenia.pl w swojej placówce.