Spotkanie adaptacyjne w przedszkolu – jak je przeprowadzić?

Spotkanie adaptacyjne w przedszkolu jest nie lada wyzwaniem dla nauczyciela, ale także dla dzieci i ich rodziców. Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, aby dziecko miało poczucie bezpieczeństwa i spokojnie weszło w rytm zajęć przedszkolnych. Oto kilka propozycji, które możesz wykorzystać w swoim przedszkolu podczas zajęć adaptacyjnych 🙂

Czym jest spotkanie adaptacyjne w przedszkolu?

Spotkania adaptacyjne w ostatnim czasie zyskują na popularności. Głównym powodem ich organizacji jest odpowiednie przygotowanie zarówno dzieci jak i rodziców na przedszkolne przygody. Spotkania adaptacyjne mogą odbywać się od jednego do kilku dni, w zależności od decyzji dyrektora placówki. Zazwyczaj na spotkaniach rodzice oraz dzieci zapoznają się z kadrą przedszkola oraz poznają zasady funkcjonujące w placówce. Dzięki spotkaniom adaptacyjnym w przedszkolu napięcie jakie rodzi się w dzieciach w związku z nową sytuacją maleje. Dzięki obecności rodziców, mogą poczuć się bezpiecznie i bez lęku rozpocząć uczęszczanie do przedszkola na zajęcia.

Przywitanie

Ważne jest, aby zarówno rodzic jak i dziecko, widziało zainteresowanie ze strony nauczyciela. Pierwszy kontakt jest niezwykle ważny i wiele może powiedzieć o tym jaką osobą jesteś. Sam uścisk ręki może świadczyć o tym, czy czujesz się pewnie w swojej roli, czy też nie. Pamiętaj, aby przywitać serdecznie z osobna zarówno rodziców, jak i dzieci. Dzięki temu skrócisz dystans i wprowadzisz miłą atmosferę.

Integracja

Spotkanie adaptacyjne w przedszkolu pomaga dzieciom wejść w system pracy placówki. Ważnym elementem adaptacji jest integracja dzieci zarówno między sobą, jak również z nauczycielem edukacji przedszkolnej. Zabawy powinny być proste, a komunikaty skierowane do dzieci zwięzłe. Dzięki temu unikniesz zamotania, a dzieci będą miały łatwość w porozumiewaniu się z Tobą. Pamiętaj, aby zabawy integracyjne były dobierane adekwatnie do wieku dzieci.
Poniżej przedstawiamy kilka propozycji zabaw integracyjno-zapoznawczych.

Ja i Ty

Dzieci swobodnie rozchodzą się po sali. Na słowo „stop” szukają pary. Stoją w miejscu i pokazując na siebie mówią „Ja”, następnie pokazują na kolegę/koleżankę, mówiąc „Ty”, na koniec klaszczą w dłonie mówiąc „To my”.

Jak masz na imię?

Dzieci siedzą w kole. Dziecko rozpoczynające zabawę mówi swoje imię i pokazuje wybrane przez siebie zwierzątko. Następne cała grupa powtarza imię pierwszego dziecka i naśladuje zwierzątko, które zostało pokazane. Tak, dzieci prezentują siebie w całej grupie, a pozostała część stara się zapamiętać imiona.

Nauka imion

Dzieci stoją w kole. Po kolei każde z nich wypowiada imię mówiąc:
Ja (tupie jedną nogą)
Jestem (tupie drugą nogą)
Podaje swoje imię (podskakuje do góry)

Poszukiwanie znajomych

Pani rozpoczyna zabawę mówiąc dzieciom: „Jesteśmy w nieznanej, pięknej miejscowości. Jest tak pięknie, że postanowiliśmy pójść na spacer. Niestety nikogo nie znamy, więc przyglądamy się wielu rzeczom, które są dookoła nas…
• obserwujcie swoje dłonie,
• zobaczcie swoje stopy,
• spójrzcie na swoje brzuchy,
• popatrzcie w oczy dzieciom, które Was mijają,
• przywitajcie się serdecznie z jak największą liczbą dzieci.

Węzeł gordyjski

Zbieramy dzieci w grupę. Wszyscy zamykają oczy i podnoszą ręce do góry, chwytając za rękę kogoś innego. Dzieci otwierają oczy cały czas trzymając się za ręce. Ich zadaniem jest “rozplątanie się” w taki sposób, aby nie puścić niczyjej ręki.

Powitanie

Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel wydaje komendę, mówiąc: witają się wszyscy, którzy:
– lubią tosty
– lubią kolor zielony
– mają rodzeństwo
– lubią śpiewać, etc.

Przedmiot

Dzieci siedzą w kole i mają za zadanie podawać sobie kolejno pluszaka. Nauczyciel mówi, jaki jest przedmiot, np. gorący, ciężki, zimny, kruchy, lepki, etc.

Co dalej?

Kiedy zapoznasz już dzieci między sobą, warto pokazać dzieciom miejsce, z którym będą miały do czynienia na co dzień. Zorganizuj wycieczkę po przedszkolu zamieniając się w przewodnika i wytłumacz, gdzie są najważniejsze miejsca w budynku. Jeśli macie taką możliwość, możecie wspólnie wyjść na spacer czy na plac zabaw, aby dzieci zapoznały się także z otoczeniem przedszkola.

Spotkanie adaptacyjne w przedszkolu, a obecność rodzica

Jeśli jest taka możliwość postaraj się, aby spotkanie adaptacyjne w przedszkolu było także okazją do integracji rodziców i dzieci między sobą. Nie zawsze wszyscy są w stanie wygospodarować na to czas, jednak ważne jest byś sam był przekonany o tym, jak istotna jest obecność rodzica podczas zajęć adaptacyjnych. Taki rodzaj integracji sprawdza się przy wspólnym wykonywaniu wizytówek, pracach plastycznych czy przygotowaniu poczęstunku.

* Jeśli brakuje Ci pomysłów jak zorganizować spotkanie adaptacyjne w przedszkolu, możesz skorzystać z propozycji scenariuszy, klikając tutaj.

_ _ _
Czy wiesz, że zbyt częste oglądanie przez dziecko telewizji zwiększa ryzyko słabych wyników w nauce? // Tymczasem dooplacenia.pl informuje rodziców o opłatach za żłobki i przedszkola i dyskretnie przypomina o przeterminowanych płatnościach.

Zobacz, dlaczego potrzebujesz dooplacenia.pl w swojej placówce.