Zastępstwa w szkole – przedstawiamy kilka ciekawych propozycji jak zagospodarować dzieciom czas w przypadku nagłych zastępstw

Zastępstwa w szkole zdarzają się niemalże każdego dnia. Obłożeni pracą nie zawsze jednak mamy pod ręką gotowe rozwiązania, które moglibyśmy wykorzystać podczas nieplanowanych lekcji. Nie zawsze też możemy sobie pozwolić na czas wolny dla uczniów. Jak zatem wypełnić czas 45 minutowych zajęć? Poniżej przedstawiamy kilka podpowiedzi 🙂

Zastępstwa w szkole – bawić się czy uczyć?

Nie każdy nauczyciel jest zwolennikiem gier i zabaw podczas zastępstw w szkole. Są tacy, którzy uważają, że lekcja bez odpowiedniego pakietu wiedzy, to nie lekcja. Warto jednak docenić rolę zabaw w edukacji wczesnoszkolnej i śmiało wykorzystywać je podczas nieplanowanych zajęć. O tym jakie korzyści płyną z zabawy opisaliśmy nieco szerzej w naszym innym artykule o pedagogice zabawy Klanza – jeśli jesteś ciekawy, kliknij tutaj. Zastępstwa w szkole nie muszą być zmorą! 😉 Oto kilka propozycji jak w ciekawy sposób zapełnić dzieciom nieplanowany czas, bez użycia skomplikowanych pomocy. 

Plotka

Zastępstwa w szkole stają się przyjemniejsze, kiedy masz w zanadrzu czasochłonne zabawy 🙂 Do tej grupy należy właśnie ta zabawa. Spokojnie może wystarczyć na całe zajęcia – oczywiście w zależności od liczby uczestników. Na początku zajęć rozdajemy każdemu uczniowi kartkę A4. Uczniowie mają za zadanie narysować na środku niej swoją podobiznę, a wokół ulubione zajęcia i potrawy. Kartek jednak uczniowie nie mogą podpisywać. Następnie każdy uczeń podchodzi do wybranej przez siebie osoby i opowiada mu jaki jest, co go interesuje, co lubi jeść. Kiedy jego rozmówca zaprezentuje mu także swoją osobę uczniowie wymieniają się kartkami. Z nowymi kartami ruszają do innego ucznia, któremu opowiadają o właścicielu trzymanej przez siebie kartki. W ten sposób uczniowie „plotkują” między sobą o właścicielach kartek. Na koniec każdy opowiada na forum klasy o uczniu, do którego należy kartka, w której są posiadaniu. Właściciel kartki może sprostować informacje na temat swojej osoby jeśli są niezgodne z prawdą. 

Mini kabaret

Jeśli mamy do czynienia z dobrze zintegrowaną klasą, można urządzić klasowy kabaret. Temat można wybrać dowolny, np. zaręczyny. Dzielimy klasę na kilka grup. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie krótkiej scenki, która będzie obrazowała zaręczyny. Każda z grup ma jednak przyporządkowaną konkretną epokę historyczną., tj. prehistoria, starożytność, średniowiecze, lata dwudzieste, współczesność, przyszłość. Po przygotowaniu każda z grup prezentuje swoje scenki. 

Życiorys

Zastępstwa w szkole nie muszą być nudne. Jeśli chcesz wprowadzić do klasy nieco pozytywnej atmosfery polecamy zabawę w życiorys. Zabawa stara jak świat i na pewno możesz ją kojarzyć z lat młodości. Do jej wykorzystania uczniowie potrzebują kartek. Każdy z nich ma za zadanie napisać 2-3 zdania związane z początkiem jego życiorysu, np. kiedy się urodził, jak wyglądał, etc. Następnie składa kartkę w taki sposób, aby nie było widać tekstu. Wszyscy uczniowie podają kartkę osobie siedzącej po prawej stronie. Uczniowie na otrzymanych od sąsiadów kartkach dopisują kolejne zdania i podają dalej. Kiedy kartki dojdą do właścicieli, każdy z uczniów po kolei czyta swój życiorys. 

Kto to jest?

Jeśli chcesz, aby zastępstwa w szkole nie wiązały się z hałasem, zabawa w „kto to jest” jest idealna na wyciszenie uczniów. Jednemu z uczniów zawiązujemy oczy. Następnie obracamy go kilka razy wokół własnej osi. Wokół ucznia stoją pozostali uczniowie. Zadaniem „niewidzącego” ucznia jest poprzez dotyk twarzy zgadnąć kim jest osoba, którą dotyka.

Zastępstwa w szkole – Cicha opowieść 

Uczniowie siedzą w ławkach. Zadaniem nauczyciela jest opowiedzenie, krótkiej historyjki, podczas której dzieci mają wydawać odgłosy za pomocą stukania palcami w ławkę. Tekst historii: „Kropi deszcz. Z rynny na dachu spływają kropelki. Myszka wystawiła głowę ze swojej norki i porusza noskiem, wyłapując dolatujące do niej zapachy. Biegnie szybko, do domku, gdzie wyczuła jedzenie. Tam sprawnie rozłupuje znalezione ziarenko słonecznika. Widzi to kot. Miękkimi krokami podkrada się bliżej. Myszka chrupie ziarenko swoimi ostrymi ząbkami. Nagle przejeżdża obok rowerzysta. Słychać jego dynamo. Myszka odwraca się, zauważa kota i biegnie małymi kroczkami do norki. Kot wraca miękko i posuwiście na swoje legowisko. Układa się na nim i woła głośno: Miau!”

Głowa, barki, kolano i stopa

Dzieci dobierają się w pary i siadają naprzeciwko siebie. Ich zadaniem jest dotykać wymienianych w wierszu części ciała, na początku u siebie, później u sąsiada. Nauczyciel wymawiając wiersz stopniowo przyspiesza tempo. Wiersz: „Głowa, barki, kolano i stopa, kolano i stopa. Głowa, barki, kolano i stopa, kolano i stopa. Oczy, uszy, nos, oczy, uszy, nos. Głowa, barki, kolano i stopa.”

Dwie prawdy i kłamstwo

Każde z dzieci ma za zadanie powiedzieć pozostałym dzieciom 3 zdania o sobie. Dwa zdania muszą być prawdziwe, jedno fałszywe. Po wypowiedzeniu zdań przez jednego z uczniów pozostali wspólnie ustalają, które zdanie jest fałszywe. 

Zastępstwa w szkole – (Nie)podobieństwo 

Nauczyciel na początku zabawy pyta uczniów do czego jest podobne to o czym przed chwilą pomyślał. Oczywiście, nie zdradza uczniom na początku zabawy co to jest. Zadaniem każdego z uczniów jest odpowiedzieć na pytanie, mimo, że żaden z nich nie wie z czym konkretnie jest związane. Kiedy każdy z uczniów udzieli odpowiedzi nauczyciel oświadcza uczniom o jakie słowo chodziło mu na początku. W drugiej części zabawy każdy z uczniów uzasadnia, dlaczego to co powiedział wcześniej podobne jest do tego co pomyślał nauczyciel. 

Mój przedmiot

Uczniowie mają za zadanie wybrać sobie jakiś przedmiot z klasy lub z plecaka. Następnie po kolei zaczynają opowiadać: „Mój przedmiot zaczyna się na literę… Ma kształt… Jest koloru…”. Pozostali uczniowie mają za zadanie odgadnąć o jaki przedmiot chodzi. 

Ja widzę – Ty szukasz

Jeden z uczniów wybiera sobie w myślach przedmiot, który znajduje się w klasie w zasięgu wzroku wszystkich. Następnie na forum klasy opisuje dany przedmiot, nie mówiąc czym jest. Pozostali uczniowie mają za zadanie odgadnąć o jaki przedmiot chodzi. 

Zastępstwa w szkole inne propozycje

Podane powyżej zabawy można zastosować w każdych warunkach klasowych. Jeśli jednak masz więcej możliwości podczas zastępstwa w szkole (masz dużą salę, możesz wyjść na zewnątrz), zerknij do naszych propozycji związanych z wykorzystaniem zabaw teatralnych

_ _ _
Tymczasem dooplacenia.pl informuje rodziców o opłatach za żłobki i przedszkola i dyskretnie przypomina o przeterminowanych płatnościach.

Zobacz, dlaczego potrzebujesz dooplacenia.pl w swojej placówce.